12 دسامبر 2022- بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجله Nutrition Reviews منتشر شده است، مصرف عسل ممکن است به بهبود سطح گلوکز و چربی (کلسترول و تری گلیسیرید) خون کمک کند، به خصوص زمانی که آن عسل از یک منبع گل منفرد تهیه شده باشد.

شیرین کننده های قندی مانند عسل به طور گسترده ای به عنوان ناسالم در نظر گرفته می شوند، اگرچه تحقیقات زیادی در مورد مقایسه نتایج سلامتی مرتبط با مصرف شیرین کننده های مختلف مانند شربت افرا، ملاس، شکر نارگیل، شکر خرما و شکر معمولی سفید یا قهوه ای انجام نشده است. ویژه افراد مبتلا به دیابت اغلب تشویق می شوند که قند کمتری بخورند - توصیه ای که احتمالاً به طور کلی بسیار خوب است، اما ممکن است تفاوت بین شیرین کننده های مختلف را نادیده بگیرد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، به‌ویژه، با پیامدهای بدتر سلامتی از جمله دیابت، بیماری قلبی، و انواع سرطان از جمله سرطان کبد و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان دانشگاه تورنتو، داده های 18 مطالعه را ارزیابی کردند که به بررسی تأثیر مصرف عسل بر نتایج سلامتی مانند سطح گلوکز خون، چربی بدن، سطح چربی خون و فشار خون پرداخته بودند. این مطالعات در مجموع شامل 33 مقایسه ی مختلف - مانند مصرف عسل در مقایسه با عدم مصرف هر نوع شیرین کننده ای، یا مقایسه با یک شیرین کننده ی متفاوت - و در مجموع 1105 شرکت کننده را شامل شد. شرایط مجاز برای ورود به این تجزیه و تحلیل، تصادفی بودن مطالعه و داشتن گروه کنترل بود- به این معنی که شرکت کنندگان به طور تصادفی یا عسل مصرف می کردند یا شیرین کننده دیگری مصرف می کردند یا شیرین کننده مصرف نمی کردند- و هر مداخله باید حداقل یک هفته طول می کشید. شرکت کنندگان همچنین باید از الگوهای غذایی به طور کلی سالم پیروی می کردند و قندهای افزوده باید 10٪ از کل کالری روزانه ی آنها یا کمتر را تشکیل می دادند. متوسط دوز روزانه عسلی که شرکت کنندگان مصرف می کردند 40 گرم یا حدود 2 قاشق غذاخوری بود. متوسط دوره مداخله مطالعه حدود هشت هفته بود.

فواید سلامتی احتمالی مرتبط با عسل

محققان دریافتند که به طور کلی مصرف عسل با کاهش قند خون به طور متوسط به میزان 3.6 میلی گرم در دسی لیتر و با کاهش کلسترول تام به طور متوسط به میزان 3.2 میلی گرم در دسی لیتر مرتبط است - هر دو کاهش اندک و بر اساس شواهدی با قطعیت پایین بودند. بهبودهای مشابهی در مورد کلسترولLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا " کلسترول بد") و تری گلیسیرید نیز مشاهده شد.

بهبودی اندک با افزایش 1.3 میلی گرم در دسی لیتر کلسترولHDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا، یا "خوب") ، به طور متوسط، با شواهد قطعی بالا مشاهده شد.

اما زمانی که محققان نتایج را بر اساس انواع مختلف عسل - گروه بندی شده بر اساس نوع گل هایی که زنبورها برای ساختن آن استفاده می کنند و با روش های فرآوری - بررسی کردند، دریافتند که برخی از انواع عسل با فواید سلامتی بیشتری مرتبط هستند. به ویژه عسل روبینیا (اقاقیا)، عسل شبدر و عسل خام فرآوری نشده که بیشترین فواید را داشتند.

نویسنده ی این مقاله، دکتر Tauseef Khan، دانشیار علوم تغذیه در دانشکده پزشکیTemerty در دانشگاه تورنتو، گفت: این نتایج شگفت‌آور هستند، زیرا عسل حدود 80 درصد قند دارد. اما عسل همچنین ترکیب پیچیده ای از قندهای رایج و کمیاب، پروتئین ها، اسیدهای آلی و سایر ترکیبات فعال زیستی است که به احتمال زیاد فوایدی برای سلامتی دارند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف عسل به طور کلی - و به طور خاص عسل روبینیا، عسل شبدر یا عسل خام فرآوری نشده - ممکن است به بهبود نتایج متابولیک مانند سطح گلوکز و چربی خون کمک کند. آنها نوشتند: اما مطالعات بیشتری با تمرکز بر منابع گل و روش های فرآوری عسل مورد نیاز است تا قطعیت این شواهد برای بیشتر پیامدهای سلامتی، افزایش یابد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/12/honey-may-help-improve-blood-glucose-cholesterol-levels/